We shouldn't expect to understand
how to asses new media in education so soon after its arrival. But
that shouldn't stop us from beginning the process (s85). Jag kan
inte riktigt bestämma mig för om jag håller med om detta eller
inte. Jag är lärare i svenska och tycker egentligen inte att de nya
medierna innebär några komplikationer – det handlar fortfarande
om en avsändare som ska sända ett medvetet formulerat meddelande
till en analytisk mottagare som ska kunna ge relevant respons.
Samtidigt tror jag inte att vi riktigt kan överblicka konsekvenserna
av de nya möjligheterna – det är troligt att vi kommer att behöva
bredda och höja förväntningarna på våra elevers produkter.
We can choose to become part of
their (elevernas, min kommentar) world so we can guide how and what
they learn or ignore it at everyone's peril, including our own (s86).
Antingen är det Ohler som går i cirklar eller också är det jag
som väljer ut citat som passar min övertygelse... Här är en
variant av det kanske viktigaste ställningstagandet vi står inför:
att kliva på tåget eller ignorera det! Jag föreslår att vi inte
bara kliver på, utan också försöker ta en förarexamen!
… it's reasonable to expect
students to be able to explain their choices and defend their work
(s88). Egentligen är det inte svårare än så här! Åtminstone
inte i mina ämnen, svenska och engelska. Jag undervisar dessutom i
kommunikation, en kurs som är som klippt och skuren för DST. Att
åskådliggöra valen för att uppnå önskad effekt av meddelandet
är helt grundläggande, inte bara för ett högt betyg utan också
för att vara förberedd för livet efter skolan.
I never address every trait area for
every project (s91). Det här är något jag personligen ständigt
måste påminna mig om. Det är lätt att som lärare bli
överambitiös i försöken att uppfylla så många mål som möjligt.
Med mina elever, som alla har diagnos inom autismspektrat, är risken
för ”overload” överhängande. Jag tror att det är av yttersta
vikt, även för ”normalstörda” elever, att vi pedagoger i varje
uppgift ger tydliga direktiv på var fokus ligger. Jag tror till
exempel att det, åtminstone i början, är viktigt att skilja på
form och innehåll. Eleverna måste få experimentera med tekniken
ibland utan kravet på en fantastisk ”story”. Och omvänt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar