Students lead with the story by
using the story core and story map; then they create the narrative
script; then they use the story table to think aloud about the media;
and only then do they add the images (s126). Det här tycker jag
åskådliggör processen. För det första lyfter modellen fram
vikten av det inledande skrivarbetet. För det andra visar den på
fördelarna med att förlägga arbetet med ”story table” till
slutet. Jag har hittills, helt traditionellt, börjat med att göra
en ”story board” där scenerna redan från början varit
utkristalliserade. Därifrån har vi arbetat fram ett manus. Jag har
aldrig varit riktigt nöjd eftersom jag tycker att många elever
fastnar i detaljer i redan i det här stadiet. För mig verkar det
här sättet att arbeta mer logiskt, och Ohlers exempel visar på
effekten av detta. Fokus hamnar på att få ett bildmaterial som
stödjer berättelsen snarare än tvärtom.
Collect URLs as you harvest images
on the web (s126). Lite vid sidan om, kanske, men detta kan inte
poängteras tillräckligt ofta. Jag försöker få elever att inför
varje nytt projekt skapa en bokmärkes-mapp att spara allt som kan
vara intressant för projektet i. De får sedan inte använda något
som inte finns i mappen. Då kan vi också lätt hitta tillbaka till
sidor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar