tisdag 3 mars 2015

Tänka på förändringen - kapitel 8



I det här kapitlet, Transformation Formations, visar Ohler olika digram över hur, och på vilka nivåer, den nödvändiga förändringen (transformation) kan äga rum. Förutom sin egen beskrivning av åtta nivåer, anger han också, intressant nog, Blooms taxonomy som användbar modell.

Transformation is change on steroids (s139). Härligt uttryckt! För det räcker ju inte med en förändring hur som helst, den ska vara komprimerat effektiv!

Effective transformations creates the potential for memorability (s140). I samband med den här meningen lyfter Ohler fram vad som gör B-filmer till B-filmer: Även om det är mycket action finns ingen förändring; de goda är goda och de onda är onda. Underhållande, i bästa fall, men knappast minnesvärt. För att vi ska bära en historia och dess inbyggda budskap med oss måste vi, tillsamans med huvudpersonen, ha upplevt en förändring.

Character transformation represents personal growth, in many cases the kind of growth you want your students to experience (s144). Den här meningen tycker jag sätter fingret på det som skiljer storytelling i undervisningssammanhang från storytelling i allmänhet; som lärare har jag ju alltid ett önskvärt resultat, korrelerande med kursmålen, i åtanke. Jag tror att det är viktigt att vi är tydliga med detta och att eleven hela tiden vet vad vi förväntar oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar