… it's amazing how well it
(Aristoteles ”handbok” The
Poetics, min kommentar) describes the essential elements of
a good story in terms that resonate even today (s146). Jag är
som sagt lärare i svenska. Det innebär bland annat att jag försöker
lotsa mina elever genom en del ”klassiker”. Vi diskuterar då
ofta hur det kommer sig att just de här berättelserna lever kvar.
Vi brukar kunna konstatera att de är ”universella” i bemärkelsen
allmängiltiga och berättade enligt ett mönster som vi känner
igen. Det som utmärkte en bra historia för tusen år sedan gör
fortfarande det.
To McKee, a story is most engaging
when it moves in the direction of resolution, then away from it, then
toward is, and so on (s150). Det här har jag saknat lite i
Ohlers resonemang. När jag arbetar med filmanalys brukar jag ta en
Bond-film som exempel. Där är det ofta så att problemet tycks nära
en lösning, men så händer det där som komplicerar allt
ytterligare. Så verkar det lösa sig, bara för att nästa hinder,
om möjligt ännu större än det tidigare, plötsligt dyker upp. Den
här pendlingen bidrar i stor utsträckning till att öka spänningen.
… when students say ”This is too
hard” or ”This doesn't make sense,” what they're really saying
is ”Where's the story?” (s152). Det här är mycket tydligt
med mina elever. Det är extremt svårt för dem att tillgodogöra
sig kunskaper som inte följer en för dem logisk rutt.
Thus, a unit on the Vikings can be
cast in terms of barbarism versus civilization, rather than in terms
of dates and conquests (s152). Detta skrivs i samband med
begreppet ”binary opposites”. Det här har jag inte tänkt på
förut, men det är ju uppenbart att detta ”tänk” gör det
betydligt lättare att visualisera skeenden och sätta dem i ett
sammanhang.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar