Ohler avslutar sin bok med betänkanden om att använda andras material, Copyright, Fair Use and UOPS. Tumregel: allt är upphovsrättsskyddat. Efter att flyktigt ha begrundat vad som kan tänkas gälla rent juridiskt, övergår Ohler till att beskriva det mest grundläggande: använd sunt förnuft! Och rådfråga någon som kan om du är osäker!
We are using other people's stuff,
and need to know how to do so legally, ethically, and responsibly,
while being an inspired and engaged cigital citizen who is not afraid
of using what the web has to offer (s247). Det är den här
balansgången vi måste lära oss, och våra elever, att behärska!
Eftersom det, som Ohler påpekar, ofta är en gråzon, gäller det
att hålla diskussionen levande!
… the older we are the better
chance we have of understanding an issue like fair use (s248).
Det kan vara lätt att glömma att unga människor har svårare att
tänka sig in i problematik av det här slaget. För dem är det mer
självklart att använda det som går att använda. Men om man, som
Ohler föreslår, diskuterar konkreta situationer där de får
föreställa sig att andra drar nytta av deras alster, tränas de
medvetet till ett mer medvetet tänkande.
In using someone else's materials, are
you trying to make money, or are you preventing others from being
compensated for their work? If you are, then you can expect trouble
(s252). Det här tror jag är en tumregel som många elever kan ta
till sig.
All of us who place materials on the
open Web do so knowing that people will use our wworks in certain
ways... (s253). Den här meningen pekar på något som jag tror
är en pågående utveckling: problematiken kring upphovsrätt gäller
nog företrädelsevis äldre material. I dag vet de flesta av oss,
främst de yngre, vad som kan hända med det som läggs ut. Vill man
skydda sitt material så finns det sätt (även detta bör vi lära
våra elever). Men jag tror att många som publicerar sina alster
idag är väl medveten om att andra kan komma att använda det.
Three rules of respect: 1. Citation
2. Permission 3. Compensation (s255). Finns inga restriktioner:
ange ändå källan, eller försöken att finna den. Om upphovsmannan
motsatt sig spridning – be om tillåtelse om du verkligen ändå
vill använda det. Kompensera ekonomiskt om det krävs. Eller sök
annat material.
Use government, public access, and
public domain sites (s257). Detta är så lätt att glömma! Det
finns så mycket. Skolverket
har till exempel länkar till fria resurser, den här länken
går till
bildbanker:http://kollakallan.blogg.skolverket.se/2012/11/13/hittafriabilder/
. Eller följ Ohlers råd: googla ”public domain”.
Consult my own list
(jasonohler.com/storytelling, min kommentar )of free materials
(s258). Jag har spanat in Ohlers sida. Inte så snygg, men
innehållsrik! Min sista kommentar på den här blogg-serien om
Ohlers bok blir därför: glöm inte att kolla hans sida då och då!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar