söndag 8 mars 2015

Tänka på produktionsprocessen - kapitel 11


I den tredje delen av sin bok fokuserar Ohler på produktionsprocessens olika delar. I det elfte kapitlet beskriver han de första stegen. Kapitlet avslutas med en genomgång över hur han lägger upp workshops med fokus på olika delar i processen. Mycket av innehållet i det här kapitlet är en fördjupning av det som tagits upp tidigare, vilket gör att många av mina ”mariginalanteckningar” vid närmare synande är upprepningar av tidigare.

Making media is as easy as making a cake (s175). Här gör Ohler en mycket intressant jämförelse mellan hur en mediaproduktion går till och hur man bakar en kaka: planering, förberedelse, genomförande, efterarbete, servering. Typ. Han talar till och med om ”how to do just about anything process”. Tänkvärt!

Literally anything I need to know how to do... I can find on YouTube (s178). Det här sägs i samband med behovet av teknisk support. Jag har samma erfarenhet. Istället för att försöka ta sig igenom en manual kan man lätt ta reda på precis det man för ögonblicket behöver. Jag försöker uppmuntra mina elever att göra detta.

The metaphor for peer pitching is the Hollywood ”sell session”, in which would-be movie developers pitch their movie ideas to potential financial backers (s182). Det här tycker jag var ett bra tips på hur man kan be elever att tänka när de ska presentera sitt tänkta projekt för kamrater.

Instead of telling students to be quiet, you can tell them, ”save it for storytelling” (s187). Och det är väl det här det handlar om: att försöka få varje elev att hitta ”sin” röst på ett fokuserat sätt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar