I det tolfte kapitlet, The Media production Process, Phases II-V, tar Ohler upp de avslutande stegen i produktionsprocessen. Här får vi tips om hur ”kakan” kan gräddas, dekoreras och serveras, för att använda metaforen i föregående kapitel. Kapitlet avslutas med tips om var och hur vi kan finna bilder, ljud och film för våra projekt.
Kids make GREAT technology deputies
(s192). Det här tycker jag är en viktig poäng – man behöver
inte kunna allt, eleverna tycker ofta att det är roligt att få
förtroendet att lösa ett gemensamt problem. Att det är ”på
riktigt”, det vill säga att läraren inte har lösningen, gör
uppdraget ännu mer lockande! Lätt att glömma!
...you do your students a favor by
showing them that professional media producers don't misuse or
overuse them (effekterna, min kommentar) (s195). Det här steget
tror jag lätt blir förbisett, ändå är det ju egentligen
självklart att elevernas arbeten blir bättre om de har sett och
diskuterat förebilder. När det gäller roliga effekter är jag den
första att erkänna att jag också tillfälligt hamnade i den fällan
i PowerPoints barndom, men tog mig ur den.
For students: What's the story of
making your story (s199)? Det här gäller den avslutande
reflekterande fasen då det gäller att summera lärdomarna från
projektet. Och varför inte tänka story även i denna fas?
Production time definitely increases
when going from essay or report generation to new media production
(s203). Det här med tiden är ju alltid ett problem. Jag tror att
man som lärare måste påminna sig om hur många kursmål man
faktiskt kan få in i ett DST-projekt. Och för varje gång vi tar
oss tiden att genomföra ett så kommer det att gå smidigare nästa
gång. Precis som när det gäller ”traditionella” skriftliga
uppgifter.
The question really is, always has
been and always should be – regardless of technical possibility -
”So, just what was it you wanted to say?” (s211). Ohler
avslutar kapitlet med att än en gång påminna det viktigaste:
storyn!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar