Läroplanen
för grundskolan är mycket tydlig: ”Undervisningen
ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov.Den ska
främja elevernas fortsatta lärande och kunskapsutveckling med
utgångspunkt
i elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper.”
Alla
elever har inte samma förutsättningar. En del har
funktionsnedsättningar, fysiska, psykiska eller neurologiska.
Elever med
neurologiska funktionshinder har svårt att komma till sin rätt i
skolans vardagliga arbete. De är lättstörda av ljud och ljus, har
svårt att förhålla sig till andra eller allmänt till de krav vi
ställer på dem. Vissa har svårt att sätta ord på sina tankar och
kunskaper, andra har svårt att begränsa ord och ämnesområde
eftersom tankarna far. För flera av dessa innebär spel och lek en
möjlighet att befästa och visa kunskaper som annars är svåra att
dokumentera.
- Spelens miljöer är ofta tydligt avgränsade, till skillnad från ”verkligheten”. Det går att ganska snabbt lära sig navigera och röra sig i spelet. Detta upplever många av dessa elever som positivt och med handledning kan de överföra en del av dessa kunskaper till verkligheten.
- Uppdraget är tydligt. Spelet har ett tydligt mål som ska uppnås. Allt spelaren gör påverkar om detta sker eller inte.
- Feedbacken är omedelbar och ofta väldigt tydlig. Det är lätt för eleven att analysera vad som hade krävts för att komma vidare. Nya försök premieras ofta.
- Spelen upplevs ofta som roande vilket höjer motivationen, särskilt för elever som annars har svårt att se meningen med en uppgift.
- Elever med fysiska funktionshinder kan i spelmiljöerna delta på samma villkor som andra: avataren behöver inte ha samma hinder. Elever som har nedsatt syn, hörsel eller rörelseförmåga kan utnyttja de mulitmediala möjligheterna att använda andra sinnen.
Caroline
Knorr har i sitt blogginlägg redogjort för hur elever med olika
typer av funktionshinder kan utnyttja digitala spel. Hon föreslår
och recenserar spel här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar