Min erfarenhet är
att många av de elever som idag misslyckas med sina studier har ett
problem med spelande som påverkar både deras nattsömn och deras
koncentrationsförmåga. Jag minns själv en period under 80-talet då
jag spelade Tetris så att jag såg spelpjäsernas formationer
innanför ögonlocken så fort jag blundade! När jag tittade på
textade program på tv visste jag vilken ”pusselbit” som krävdes
för att textraderna skulle utgöra hela rader...
Spelberoende ÄR
ett problem! Läs Folkhälsoinstitutets rapport här:
Så hur ska vi i
skolan förhålla oss till detta? Jag menar att vi kan välja en av
två vägar: fortsätta beklaga oss över detta faktum eller försöka
hitta alternativa och positiva förhållningssätt. Genom att titta
på spel med kritiska ögon och aktivt diskutera såväl fördelar
som nackdelar kan vi höja elevernas krav på sitt spelande.
Förslag: se någon
av filmerna nedan och diskutera med eleverna.
Här
är ett vittnesmål från en före detta spelmissbrukare
Här
är en dokumentär om ett kinesiskt ”boot-camp” för
spelmissbrukare
Orkar du inte se
hela? Här
finns kortversionen.
Exempel på frågor att diskutera:
- Känner de igen sig eller någon i sin omgivning?
- Varför blir vissa beroende?
- Hur vet man om man själv eller någon man känner spelar mer än de mår bra av?
- Hur bryter man det?
- Ska vi införa ”boot-camps” i Sverige?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar