”Seriousness seeks to exclude
play, whereas play can very well include seriousness”
(Klabbers, 2006, Whitton s115)
Hur kul får man ha i skolan? När mina
elever klaga över att något är tråkigt brukar jag säga att vi
inte är här för att ha kul, utan för att lära. Om vi sedan någon
gång då och då har kul så är det bonus! Så hur mycket bonus kan
vi få?
Det finns (förstås?) invändningar
mot att leka och spela på lektionstid i skolan. Vad får eleverna
egentligen ut av det? Hur kan spelandet motsvara ämneskrav och
betygskriterier? Eleverna spelar ju ändå, kanske allt för mycket,
på sin fritid, borde inte skolan vara ett seriöst alternativ? Är
det inte mest killar som spelar, och i så fall, hur kommer tjejerna
till sin rätt?
Bra frågor! Jag ska i de kommande
inläggen argumentera för att vi ändå ska använda oss av lekens
och spelens strukturer i undervisningen.
Lägg märke till att flera av de
nedanstående påståendena innehåller det viktiga ordet ”kan”.
När jag påstår att att spel och lek ”kan” göra olika
saker, så förutsätter det ofta att det finns en pedagog med
tydligt fokus vid spelarens sida. Tänk dig att du är den pedagogen!
Lek och spel kan utveckla många
av de förmågor som läroplanen efterfrågar (inlägg 3).
Lek och spel kan utveckla
elevers förmåga att lösa problem (inlägg 3).
Lek och spel kan förändra hur
vi och våra elever ser på misslyckandets betydelse för att vilja
prova igen (inlägg 4).
Lek och spel kan utveckla hur vi
ser på feed-back och bedömning, inte minst den formativa (inlägg4).
Lek och spel kan utveckla våra
elevers sociala förmåga att samspela, lära av andra och se hur de
egna handlingarna påverkar kollektivet (inlägg 5).
Tävlingsmomentet i lek och spel kan
ha en inspirerande inverkan, men måste hanteras med insiktsfull
försiktighet (inlägg 6).
Många elever som idag lägger alltför
mycket tid på digitala spel kan lockas att använda sitt
spelande mer konstruktivt (inlägg 7)
Lek och spel kan utmana hur
elever ser på den egna identiteten (inlägg 8)
Lek och spel kan erbjuda
möjligheter för elever med olika typer av funktionshinder att delta
i olika aktiviteter på ett mer jämlikt sätt och prestera på ett
sätt som ger rättvisa till deras färdigheter (inlägg 9).
Att själv få utforma lek och spel kan
utveckla elevers kunskap inom programmering och förmåga att se
hur olika handlingar leder eller inte leder till ett önskat mål
(inlägg10).
Är du med? Let's play!
Gör
dessa inlägg till ditt eget spel genom följande poängsystem:
- Läsande av ett inlägg: 1p/st
- Klickande på en länk: 2p/st
- Klicka vidare på länkar som anges i länkar: 3p/st
- Ny tanke: 5p/st
- Sökande efter egna, fördjupande länkar: 5p/st
- Samtal med kollega/skolledare/föräldrar kring spelandets eventuella betydelse för inlärning 10p/st
- Prova ny tanke med elever: 15p/st
- Utveckla egna idéer inspirerade av spel och lek 20p/st
Kontrollera
sedan ditt resultat i inlägg nummer 11!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar