Nu börjar vi
snacka! Vi vet ju alla att en framgångsrik metod är ”Learning by
doing” (John Dewey). Så varför inte låta våra elever prova på
att utveckla spel? Jag tänker här redogör för ett par möjliga
vägar att göra just detta!
Gör egna spel
Jag hoppas att
det tydligt framgår av tidigare inlägg att det jag vill uppnå i
första hand inte är att försöka hitta pedagogisk nytta i
befintliga spel (även om detta är möjligt) utan att försöka
applicera en del av spelens och lekens egenskaper (t ex
experimenterandet, nyfikenheten, det sociala samspelet,
problemlösningen, belöningssystem) i undervisningen. Det kanske
lättaste sättet att få eleverna att se det sambandet är att låta
dem prova på spelutveckling.
Nu är jag där
igen: reklam! Farber
redogör i sin bok för hur han arbetat med spelutveckling. Han
poängterar att alla spel har en grund i ”pappersspel”. Det
innebär att spelet måste vara spelbart på traditionellt sätt
innan det går att digitalisera. Läs mer i kapitel 4 av hans bok om
hur han arbetar med detta tillsammans med elever!
Koda själv
Ett annat sätt är
att låta elever skapa egna spel genom att låta dem prova på
kodning. Det finns flera möjligheter:
Scratch.
Ett program som gör det möjligt att skapa egna spel genom att foga
samman delar av kod. Det låter kanske komplicerat men är enklare än
man kanske först tror. Något som är väldigt utvecklande är
möjligheten att gå in i andras projekt, och dels ”tjuvkika” på
deras kod för att se hur de har löst olika saker, dels att kopiera
deras projekt och utveckla dem utan att tumma på deras cred som
utvecklare. Efter bara några timmars försök lyckades jag själv
sätta samman detta,
se det här.
En översiktlig
genomgång av Björn Lager på Youtube kan du hitta här
En
mer genomförlig genomgång av Måns Jonasson i sju delar kan du
hitta på Youtube finns här
Ett annat
alternativ är ”Hour of
code”. Ge programmerandet en timme och se vad det ger!
En spellista på
Youtube med reklam och inspiration, bland annat uppmaningar från
Obama och Malala, finns här
Förslag: Gör
detta till en ämnesövergripande temadag!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar