Inlägg 5
Sociala förmågor
”When people
learn to play computer games they are actually learning a new
litteracy; understanding tho multimodal symbols and representations
of meaning embeded within the game itself, and the cultural practices
that surround it” (Gee 2003, Whitton
s27)
Det diskuteras
ofta huruvida digitala spel, inte minst de med våldsamma inslag, är
skadliga så till vida att de ökar spelarens allmänna stressnivå,
ökar toleransen för våld och inspirerar till egna våldshandlingar.
Det finns emellertid ingen forskning som tyder på det.
Tvärtom, de
som regelbundet rör sig i digitala spelmiljöer tillsammans med
andra tenderar att utveckla sin förmåga att interagera genom
exempelvis problemlösning, att dela med sig av erfarenheter och ökar
sin empati och lojalitet.
Simon Campanello
redogör i sin blogg för en del forskning och bidrar med länkar.
Läs
här!
Naturligtvis finns
det risk för att spelare, och kanske framför allt unga och oerfarna
sådana, råkar illa ut genom att antingen själva bete sig illa
eller råka ut för ”troll” vars enda nöje i livet tycks vara
att kränka och kritisera andra. Oavsett vilket så är detta ännu
ett skäl för oss i skolan att arbeta med och i den här typen av
spel, att genom handledning och diskussionen stötta elevers
utvecklande av sitt deltagande i interaktiva miljöer. En artikel
från SVT nyheter att diskutera med elever finns
här .
En sak är säker:
idag erbjuder nätet många möjligheter till erfarenhetsutbyte och
interaktion, både för nöjes skull och i mer professionella
sammanhang. De individer som tidigt lär sig se digitalt samspel som
ett naturligt inslag kommer att ha försprång på många plan.
Fortfarande inte
övertygad? På skolverkets uppdrag refererar Stefan Pålsson till
James Paul Gee, en av tungviktarna inom spelande och lärande. Läs
inlägget ”Datorspel,
socialt samspel och lärande” här!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar