Det finns flera sätt att använda lek
och spel på i skolan. Ett sätt är att hämta tankar och uppslag
från spelen och lekarna, ett annat sätt att faktiskt använda
befintliga spel. Jag kommer friskt att blanda mellan olika
infallsvinklar. Gemensamt är tanken att låta det lustfyllda i lek
och spel ”smitta av sig” på lärandet och därmed främja att
kunskaperna befästs.
Innan jag fortsätter vill jag
poängtera att detta inte är något jag hittat på alldeles själv.
Det har skrivits hyllmetrar (eller kanske borde omfånget snarare
beräknas i digitala megabyte?) om spelandets och lekens positiva
inverkan på inlärning. En av de böcker jag har läst är Nicola
Whittons bok Digital
Games and Learning – Research and Theory (Ruthledge
2014).
Den är kanske inte vad jag skulle
kalla en ”sidvändare”, men den innehåller en matnyttig
sammanfattning av vad forskning kring ämnet ”spelande och lärande”
gett vid handen. Jag kommer att då och då referera till henne.
Färdigheter
Vilka färdigheter, användbara i
skolans målformuleringar, kan övas genom lek och spel? Whitton
återger några av dem i en lista (s35):
- problemlösning
- lateralt tänkande
- kreativitet
- empati
- kritiskt tänkande
- motoriska färdigheter
- spatiala färdigheter
- förmåga att planera
- strategiskt tänkande
- läsförståelse
- matematiskt tänkande
- logiskt tänkande
- minnesträning
- stavning
- faktakunskaper
- beslutsfattande
- samarbete
- sociala färdigheter
- att arbeta under press
- timing
- utnyttja tiden
- testa hypoteser
Utmaningar och problemlösning
Vad händer när en person påbörjar
ett nytt spel? Jo, hen måste aktivera flera sinnen för att ”lösa
koden”. Vilka handlingar leder till framgång och vilka leder till
misslyckanden? Den som inte vågar ta risker kommer inte vidare i
spelet, den som tar alltför stora risker förlorar. Är det inte så
här livet ser ut? Ta risker, men inte alltför stora!
Whitton presenterar en lista över
olika typer av problem som en spelare behöver lösa (s32), min
redigering och översättning:
Typ av problem | Beskrivning av utmaningen | Typ av spel |
kunskap | Att inneha fakta och information | Frågesportsspel |
pussel | Testar logik och förmåga att se mönster, ofta med bara en tänkbar lösning | Pusselspel, äventyr |
strategi | Innefattar planering, beslutsfattande, utvecklande av taktik | Strategispel, krigsspel, actionspel, äventyr |
Lateralt tänkande | Kräver förmåga att knyta samman olika handlingar och föremål till en egen lösning | Äventyr, roll-spel |
kreativitiet | Designa och tillverka nya föremål, estetiska och / eller funktionella | Virtuella världar, speldesign, konstruktionsspel |
Fysisk utmaning | Rörelse, rytm, timing, koordination | Sport, fighting, rörelse-baserade |
Social utmaning | Samarbete i grupp, förhandling, gemensamt beslutsfattande | Online spel, roll-spel, äventyr |
Uthållighet | Tar tid och energi, men ofta enkla | Driva gård, mata fiskar |
Visst finns det en hel del vi kan
använda här!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar