lördag 4 juni 2016

Inlägg 3. Lek och spel som övergripande idé

Det finns flera sätt att använda lek och spel på i skolan. Ett sätt är att hämta tankar och uppslag från spelen och lekarna, ett annat sätt att faktiskt använda befintliga spel. Jag kommer friskt att blanda mellan olika infallsvinklar. Gemensamt är tanken att låta det lustfyllda i lek och spel ”smitta av sig” på lärandet och därmed främja att kunskaperna befästs.

Innan jag fortsätter vill jag poängtera att detta inte är något jag hittat på alldeles själv. Det har skrivits hyllmetrar (eller kanske borde omfånget snarare beräknas i digitala megabyte?) om spelandets och lekens positiva inverkan på inlärning. En av de böcker jag har läst är Nicola Whittons bok Digital Games and Learning – Research and Theory (Ruthledge 2014).
Den är kanske inte vad jag skulle kalla en ”sidvändare”, men den innehåller en matnyttig sammanfattning av vad forskning kring ämnet ”spelande och lärande” gett vid handen. Jag kommer att då och då referera till henne.

Färdigheter

Vilka färdigheter, användbara i skolans målformuleringar, kan övas genom lek och spel? Whitton återger några av dem i en lista (s35):

  • problemlösning
  • lateralt tänkande
  • kreativitet
  • empati
  • kritiskt tänkande
  • motoriska färdigheter
  • spatiala färdigheter
  • förmåga att planera
  • strategiskt tänkande
  • läsförståelse
  • matematiskt tänkande
  • logiskt tänkande
  • minnesträning
  • stavning
  • faktakunskaper
  • beslutsfattande
  • samarbete
  • sociala färdigheter
  • att arbeta under press
  • timing
  • utnyttja tiden
  • testa hypoteser


Utmaningar och problemlösning

Vad händer när en person påbörjar ett nytt spel? Jo, hen måste aktivera flera sinnen för att ”lösa koden”. Vilka handlingar leder till framgång och vilka leder till misslyckanden? Den som inte vågar ta risker kommer inte vidare i spelet, den som tar alltför stora risker förlorar. Är det inte så här livet ser ut? Ta risker, men inte alltför stora!
Whitton presenterar en lista över olika typer av problem som en spelare behöver lösa (s32), min redigering och översättning:

Typ av problem Beskrivning av utmaningen Typ av spel
kunskap Att inneha fakta och information Frågesportsspel
pussel Testar logik och förmåga att se mönster, ofta med bara en tänkbar lösning Pusselspel, äventyr
strategi Innefattar planering, beslutsfattande, utvecklande av taktik Strategispel, krigsspel, actionspel, äventyr
Lateralt tänkande Kräver förmåga att knyta samman olika handlingar och föremål till en egen lösning Äventyr, roll-spel
kreativitiet Designa och tillverka nya föremål, estetiska och / eller funktionella Virtuella världar, speldesign, konstruktionsspel
Fysisk utmaning Rörelse, rytm, timing, koordination Sport, fighting, rörelse-baserade
Social utmaning Samarbete i grupp, förhandling, gemensamt beslutsfattande Online spel, roll-spel, äventyr
Uthållighet Tar tid och energi, men ofta enkla Driva gård, mata fiskar

Visst finns det en hel del vi kan använda här!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar