Feedback
”The type of feedback provided in
games i almost always formative (as opposed to summative); in that it
provides timely information to the players that is intende to modify
their behviours or performances ”(Whitton,
s149).
Spelen har olika typer av feedback:
poäng, uppflyttande till högre nivåer, spelaren ”dör” eller
förlorar ett liv, ljud, animeringar, dekaler, extra liv och extra
utrustning, för att nämna några. Men de har alla ett gemensamt –
de är omedelbara. Och de lockar till omedelbara nya försök.
Formativ bedömning handlar om att ge
feedback på ett sätt som visar vägen till utveckling. Men lockar
den alltid till det? Det har visat sig att elever intresserar sig
betydligt mer för det betyg som satts på en uppgift än för
kommentaren som är kopplad till bedömningen, ofta me förslag på
hur ett högre betyg skulle kunna uppnås. Det är min fasta
övertygelse att vi har mycket att lära av hur spelutvecklarna
arbetar med bedömning och feedback.
Ett beprövat sätt att ge positiv
feedback är ”guldstjärnor”, under min skoltid utdelade i form
av klistermärken i form av just guldstjärnor. Idag finns möjlighet
att använda digitala dekaler, ”badges”. Vill du vet mer så
föreslår jag att du läser mer på Mozilla
open badges. Förutom möjligheten att använda dekaler, finns
det en ”wiki” där användare delare med sig av idéer och ett
diskussionsforum.
Också de virtuella världarna ger nya
möjligheter för omedelbar bedömning. Felix Gyllenstig Serrao
upplever att eleverna är mer öppna för dialog i en sådan. Läs
mer här
Misslyckanden
Vi
är många som har tillbringat alltför många timmar vid någon typ
av spel. När vi misslyckas vill vi prova igen. Misslyckandet
gav oss också en insikt i hur vi kan lyckas bättre nästa gång:
lite snabbare där, ducka där, den stigen ledde ingen vart, jag
behöver en sådan (pryl eller erfarenhet) för att komma
vidare där. Så vi försöker igen. Och igen.
Tänk om vi kunde få våra elever att
känna så här även i skolarbetet! ”Oj, bara X poäng på
matteprovet – på det igen!” ” Otydlig röd tråd i den här
uppsatsen – ha, det kan jag fixa i nästa försök! ” ”C på
perspektivteckningen – om jag lägger till lite olika gröna
nyanser...”. En i mina ögon
av de mest lockande möjligheterna med att använda spel i
undervisningen.
Betygskriterier
Många av de
färdigheter som kan utvecklas med hjälp av spel, lek och speldesign
kan tyckas svåra att bedöma enligt läroplanens mål och
betygskriterier. Men tittar man igenom dem som finns det en mängd
kriterier som mycket väl kan mätas i arbete med spel och lek. Ett
axplock ur skolverkets
formuleringar:
Eleven kan...
...tolka, ...framställa, ...formulera frågeställningar,
...presentera, ...jämföra, ..undersöka, ...resonera, ...beskriva,
...formulera sig, ...kommentera, ...diskutera.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar