måndag 10 oktober 2011

Sammanfattande intryck!

Avslutningsvis ett försök att i några få punkter summera mina tankar om användningen av personliga lärmiljöer:



·         Jag finner klassrumssituationen, där alla ska lära sig samma saker samtidigt, ohållbar.

·         Jag tror att det är nödvändigt att tänka om när det gäller handledning av elever, just därför att informationsutbudet idag är både oändligt och ibland tveksamt. Den största kunskapen blir att just strukturera informationen i hanterliga delar

·         Jag tror att olika personer har olika behov av lärmiljöer. En del är hjälpta av en klart strukturerad ”organisatör” som delvis är fylld av lämpligt innehåll redan från början (tänker på Moodles roll i den här kursen). Andra är i behov av något mer flexibelt och behöver kunskapen som krävs för att själv bygga upp ett ”nät” av verktyg och länkar. Många behöver också känna en personlig delaktighet, social närvaro.

·         Med hjälp av en lärmiljö kan eleven släppa in många typer av intressanta ”kunskapsförmedlare”, exempelvis andra studenter, experter, tidsskrifter etc, som ett komplement till handledaren.

·         Jag tror inte att den digitala världen någonsin kommer att kunna ersätta den fysiska, oavsett hur avancerade avatarer eller informatörer vi skapar. Det krävs en viss typ av personlighet för att kunna blomstra i den miljön. För de som har den är den här utvecklingen fantastisk.

·         Om eleverna har större kontroll över införskaffande och strukturerande av kunskaper, skulle tiden i skolan istället kunna användas för diskussioner kring det insamlade snarare än förmedlandet av desamma.

Uppgift 2 - loading fulfilled - look for upgrades...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar