tisdag 4 oktober 2011

Ch 5 Äventyr!

I kapitel 5 handlar det mycket om Adventure Learning (AL). Jag gick in på hemsidan som omtalas, www.polarhusky.com . Fascinerande! Här kan elever som är intresserade följa en polarexpedition, läsa loggar, se filmer, ställa frågor, ta del av och till och med delvis styra de vetenskapliga efterforskningarna.
 Som den cyniker jag ofta är måste jag ändå ställa en del frågor. Här är tex arbetsbeskrivningen för en av expeditionsledarna: ”the education basecamp manager is updating the OLE (On-line-learning-environment) content, scheduling the expert speaker for the week, moderating the collaboration zones where students from around the world are posting project files, and answering all questions from students and teachers to support learning and integration respectively — with all actions scaffolding the relevant curricular unit”.

 I mina öron låter detta som en heltidstjänst. Vem finansierar? Hur? Hur ska man kunna entusiasmera olika projektledare att på det här förtjänstfulla sättet ”släppa in” studenter på olika nivåer i sitt arbete? Annars är förstås själv formatet mycket lockande!

I slutet av kapitlet finns en kommentar som jag tycker är en smula fördomsfull mot dagens elever: ”Will today’s passive classroom students easily transform themselves into tomorrow’s active online learners?

Passiv kan du vara själv…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar