tisdag 13 september 2011

Kommentarer ch1

”Emerging technologies go through hype cycles”
Jag skulle vilja översätta uttrycket ”emerging technologies” med ” teknologi på frammarsch”. I kapitlet tar författaren upp tidigare revolutionerande uppfinningar som film, bandspelare och video. Till alla dessa ställdes stora pedagogiska hopp, de skulle revolutionera undervisningen. Författaren menar sedan att detta inte inträffade.  Jag menar att h*n har fel.

Vad hade min egen skolgång varit utan de diabildsserierna där utvalda elever fick putta in en ny bild framför lampan vid varje ”pling”? Eller de fantastiska gamla filmprojektorerna som alltid trasslade till filmen? Hur skulle jag ha klarat mitt läraruppdrag utan kassettband med hörövningar,program från UR och väl valda klipp från film och radio? Självklart är det så att varje ny våg av teknologi har lämnat kvar det bästa. Jag utgår ifrån att användningen av personliga lärmiljöer också kommer att göra det, även om jag inte tror att den helt kommer att ersätta lärarens roll.

“Emerging technologies are not yet fully researched or researched in a mature way.”

Så var det den här frågan om forskning. Jag måste erkänna att jag djupt misstror många forskare. Jag tycker att de ofta djupdyker i frågor som ingen annan än de själva och ett antal rivaler inom samma område bryr sig om. De ägnar stort utrymme åt att smutskasta dessa rivaler och framhäva sig själva. De uttrycker sig på ett sätt som får en språklärare med tydlig kommunikation som ledstjärna att vrida sig i plågor. Så bitvis även författaren av denna skrift. Om jag nu ändå ska bortse ifrån det, kan jag, eftersom jag alltså redan läst hela boken, se en del värdefulla poänger med forskandet. Det ger, inte minst mig, kött på benen när det gäller frågan om att i grunden förändra vårt sätt att se på effektiv inlärning. Så visst – mer forskning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar