tisdag 6 september 2011

Introduktion

Nu har jag varit lärare längre än jag kan minnas. Trots att jag själv avskydde att vara elev valde jag skolan som min arbetsplats. En av mina drivkrafter var att försöka bli den lärare jag själv saknat. Med åren har jag insett att mina gamla lärare nog inte var så tokiga ändå, att de alla ville väl och gjorde så gott de kunde efter de förutsättningar de fått. Det är just bristen på bra förutsättningar, i form av tid, lokaler och gruppstorlekar, som fått mig att söka nya vägar.

Den nya tekniken har, på den skola där jag arbetat, slagit sina första rötter på några av programmen med teknisk inriktning. Där arbetar eleverna med Moodle och lägger upp egna projekt som de delar med sig av. På långt håll har jag fascinerat iakttagit. Själv är jag lärare i svenska, även som andraspråk, och engelska. Till min del av skolan har tekniken inte hittat. Jag ansökte om lärarlyftet och fick avslag. Bestämde mig för att ta saken i egna händer. Så här är jag nu, som distanselev vid Umeå universitet för att lära mig mer om IT och lärande. Den här bloggen är en del av kursen ”Personliga lärmiljöer”.

Jag har en ganska vag bild av vad egentligen vill lära mig. Moodle, förstås. Men framför allt ett sätt att möta eleverna på ett annat sätt, ett sätt där de är mer delaktiga i innehåll och hastighet. Där de inte tvingas vänta på klasskamrater som för stunden har svårt att koncentrera sig, inte tvingas låta bli att ställa frågor för att andra vill vidare, snabbt. Ett sätt där alla får det utrymme de behöver.

Min utgångspunkt är att den fysiska läraren spelar en stor roll. Jag hade inte fortsatt så här länge om inte gamla elever då och då dyker upp i mitt liv och berättar om hur det vi gjort på lektionerna faktiskt har spelat en roll i deras liv. Även om de inte visste det just där och då. Jag inbillar mig däremot att det skulle gå att lägga upp delar av undervisningen på ett annat sätt och därigenom kunna ge de fysiska mötena ett mer kvalitativt innehåll.

Som så många andra lärare är jag en inbiten ”duktig flicka”. Det innebär att jag under sommaren tjuvstartade kurserna genom att läsa in en del av kurslitteraturen. Här kommer du att kunna följa mina reflektioner runt den. Där inget annat anges är boken ”Emerging Techologies in distance education”, redigerad av George Veletsianos. När annat behandlas kommer detta att anges tydligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar