1.a. Min lista över de viktigaste
egenskaperna för en PLE (Personal Learning Environment):
En
PLE ska under lätta för inläraren att:
·
Överblicka och organisera kursinnehåll
·
Söka och validera information
·
Diskutera och interagera
·
Organisera insamlat material
·
Presentera och dela
·
Utvärdera och följa utvecklingen mot målen
För
att detta ska bli effektivt krävs att verktygen tillåter:
·
Kommunikation
·
Interaktion
·
Personlig anpassning
För
att detta ska fungera krävs att skolan har en öppen inställning till vad
användaren kan ladda ner och använda.
1.b. Min personliga definition av
begreppet PLE:
En PLE är en individuellt styrd sammansättning av verktyg som
underlättar inlärning. Detta innefattar verktyg för kunskapsinhämtning,
struktur, kommunikation och presentation.
2. Min beskrivning av den egna
nuvarande PLEn:
·
Överblicka
och organisera kursen: Lärplattform (Moodle i det här fallet, innehåller bl
a kursbeskrivning, uppgifter, resurser, kalender); mindmap (X-mind, här skapar
jag en översikt över moment och tänkbara resurser)
·
Söka och
validera information: Wikipedia (fakta); youtube (tutorials); Delicious
(egna och andras länksamlingar); Wikimedia commons (bilder), Google
·
Diskutera
och interagera: mail; lärplattformens chatt och frågeforum*
·
Organisera
material: Officepaketet ; mind-map
·
Presentera
och dela: Officepaketet (word och pp); Jing; Blogger
·
Utvärdera:
Lärplattformens översikt
* Jag använder sällan sociala medier i utbildningssammanhang
även om jag tillåter och uppmanar mina elever att göra det. Jag upplever att
många använder dessa för att formulera ögonblickliga och föga genomtänkta
funderingar som jag inte har tålamod med. Bloggar och artiklar är ofta
betydligt mer relevanta. Riktade frågeforum och direkt mail-korrespondens är ofta
givande.
3. Hur kan web 2.0 användas för att
omstrukturera och förbättra min PLE?
Söka och validera information:
Information finns i näst intill obegränsad mängd. Svårigheten är att sålla i
den. Web 2.0 tillåter oss att skaffa kontakter som alternativ och komplement
till lärare i skolan. Dessa kontakter kan vara bloggar och wikis där inläraren
kan följa utveckling inom ett område men också diskussionsforum där inläraren
aktivt kan bidra med egna frågeställningar, funderingar och resultat. Bra
länksamlingar (bokmärken) bidrar också till att snabbare hitta relevant
information.
Diskutera och
interagera: Möjligheten att interagera förflyttar inlärarens fokus från ren
kunskapsinhämtning till att bearbeta innehållet på ett individuellt. Detta är
en möjlighet jag borde ta vara på betydligt bättre!
Organisera material:
Nu till en önskan jag haft länge men inte tagit tag i: Tidslinje. En personlig
tidslinje, naturligtvis möjlig att koppla till andra tidslinjer, skulle kunna
bidra till inlärarens möjlighet att själv se samband mellan olika delar av
kursernas innehåll. En tidslinje kan också bevaras och byggas vidare på när
inläraren fortsätter till nästa utbildningsnivå.
Presentera material:
Att redogöra för kunskaper genom prov eller längre ”papers” känns allt mer
föråldrat. Alternativa presentationsverktyg är utmanande och ställer ofta
ganska stora krav på förmåga att bearbeta och sammanställa material. I livet
efter skolan kommer också de flesta människor att hamna i situationer där
förmågan att framställa en visuell presentation är viktig.
4. Några nyfunna web 2.0
applikationer
Jag har huvudsakligen koncentrerat mig på att hitta och
prova tidslinjer och presentationsverktyg. Jag har också letat efter vettiga
sätt att komma i kontakt med relevanta personer, dels för att ta del av deras
kunskaper och dels för möjligheten att ha ett utbyte av idéer. Jag väljer att endast
presentera godbitarna. De bortvalda verktygen uppvisar huvudsakligen två
brister; de är dyra i fullversion och / eller innehåller mycket ”lull” som kan
vara visuellt lockande men tar fokus från det pedagogiska syftet.
Den här sidan har varit otroligt givande: http://www.educatorstechnology.com/
Tidslinjen jag så
småningom fastnade för är Dipity http://www.dipity.com/
, som jag tycker erbjuder de bästa funktionerna utan att kosta något. Den
mycket användbara sidan http://www.readwritethink.org/
har, bland mycket annat, också en lättarbetad version.
När det gäller information
och diskussion har Diigo https://www.diigo.com/
möjligheter som jag bara hunnit börja utforska, men jag är ganska säker på att
det kommer att bli en favorit och ett av de forum där jag framöver hoppas kunna
bidra mer aktivt. Mitt Google-konto kan också användas mer effektivt.
De olika presentationsverktygen
är lätta att fastna i. Prezi https://prezi.com/
är favoriten vars zoomfunktion kan styras antingen av konstruktören eller av
läsaren. Youtube är ett forum som jag också ser på med nya ögon.
5. och 6. En visuell presentation som
beskriver strukturen på nuvarande och den förbättrade versionen, skapad i ett
för mig nytt web 2.0 verktyg. .
Jag har använt mig av Prezi, ett presentationsprogram med
zoomfunktion, se ovan. Enligt hemsidan ska det gå att skaffa ett fritt konto
att använda i undervisningssyfte, men jag får upp en skylt som säger att kontot
kommer att upphöra efter en prövoperiod på 30 dagar. Återstår att se vad som
händer. Kul är det i alla fall!
7. Vikten av PLE ur lärares och
elevers perspektiv.
7.1. Hur PLE och Web
2.0-applikationer kan stödja och utveckla personligt lärande i och utanför
skolan
Kunskapskraven förändras. ”Kunskap” är inte ett fast begrepp
och fokus har flyttats från innehåll till hantering. Material och information
finns i överflöd, den stora utmaningen är att validera, överblicka och sortera.
Här kan en väl fungerande PLE vara skillnaden mellan att fastna i
informationsbruset och kunna hantera det konstruktivt.
I ett utbyte med andra, till exempel genom en länksamling
som Delicious och det mångfacetterade Diigo, kan en kunskapsinhämtare slippa
leta i mer eller mindre dåliga / ytliga material.
Web 2.0 erbjuder olika typer av material, allt från
Wikipedias torftiga men ofta matnyttiga artiklar till Youtubes otroliga utbud
av mer eller mindre bra information. Men det finns något för alla. Jag har en
del elever som fullkomligt låter sig slukas av djuplodande texter medan andra
föredrar bildbaserade slide-shows. Många gånger kan också ett förenklat
material vara vägen in i det mer komplexa. Elever kan arbeta med samma område
men ändå använda olika källor.
Web 2.0 erbjuder alternativ till det traditionella
skrivandet. Alla har inte ordet i sin makt. Jag arbetar med elever med autism
och vet att det är en ibland oöverstiglig utmaning att sätta ord på tankar.
Däremot kan ett berättande i bilder, tankekartor eller punktlistor underlätta.
Och det kanske viktigaste: Samlandet av kontakter och kunskaper
i länksamlingar, tidslinjer och presentationer kan sparas och byggas vidare på
när individen går vidare i sin kunskapsinhämtning.
7.2. Lärarens roll
Lärarens roll har på många sätt förändrats från att vara
kunskapsförmedlare till att vara kunskapshandledare. Jag anser inte, i motsats
till en del politiker och skolledare, att detta innebär att man kan göra avkall
på ämneskunskaper hos en lärare, snarare tvärtom. Det otroliga utbudet kräver
ofta en god ämneskunskap för att kunna valideras. Det är just i detta
validerande, urval, som läraren spelar en allt större roll.
Lärare idag måste också inse att en del elever ligger långt
före dem när det gäller att hantera digitala hjälpmedel. En del av det som förr
ansågs vara fusk, att rådfråga andra, är idag en självklarhet för att kunna
hålla sig uppdaterad. Det gäller bara att veta i vilka forum man ska ställa
frågorna. Här har naturligtvis vuxna i allmänhet och pedagoger i synnerhet ett
stort ansvar att uppmana till kritisk granskning av utbudet.
Något som poängterades på flera ställen i de angivna
resurserna är också att dagens skola ska förbereda människor för
arbetsuppgifter som kanske inte ens finns ännu. Detta understryker också vikten
av att fokusera på att utveckla inlärarens förmåga att inhämta, kritiskt
granska, bearbeta och förmedla kunskaper på ett individuellt anpassat sätt.
Jag refererar åter till en av mina nyfunna favoritsidor: http://www.educatorstechnology.com/
. En av flikarna heter ”The 33
digital skills every 21st century teacher should have”. Förutom listan,
som jag tycker är värdefull i sig, finns förslag på verktyg som stöder varje
område. http://www.educatorstechnology.com/2012/06/33-digital-skills-every-21st-century.html
7.3. Vilka
möjligheter finns? Hur ska skolan anpassas?
Möjligheterna är frustrerande många. En traditionell lärobok
har fördelen att den (i bästa fall) följer en kunskapskurva med ökande
svårighetsgrad. Uppgifterna är kopplade direkt till kursmålen. Den friare
informationsinhämtningen ställer höga krav på inlärarens förmåga att själv
hitta samband och mönster och kunskapsförmedlarens förmåga att formulera
uppgifter.
En av de stora fördelarna är att innehållet i PLEn kan
finnas kvar och byggas vidare på, både innehålls- och strukturmässigt. Jag tror
inte att särskilt många av oss äldre sparat gamla läroböcker för att återvända
till dem.
De mobila enheterna möjliggör för användaren att arbeta på
valfritt ställe, eller att komplettera sitt arbete i samma stund som en idé
dyker upp. Uttrycket ”Kunskap bär man alltid med sig” har fått en ny innebörd…
Rent tekniskt finns flera utvecklingsområden. Jag har nu
förmånen att arbeta på en skola där alla elever har en bärbar dator och alla är
helt fria att använda vilka programvaror som helst. Om en oförsiktig
nedladdning leder till datorhaveri har vi en fantastisk datatekniker som fixar
det mesta. Men det är inte alla förunnat att ha det så. Så sent som våren -13
arbetade jag på en skola som var hårt styrd av det dataföretag som vunnit
upphandlingen. Här måste elevernas utveckling på ett tydligt sätt vara av högre
prioritet än den tekniska supportens bekvämlighet och konstnadseffektivitet.
Driftsäkerheten i de stora system skolan använder sig av
måste vara prioriterad. Sedan nyår har vi på vår skola, i samband med
ytterligare en omorganisation, drabbats av allt: Dexter (där närvaro, omdömen
och betyg registreras) totalhavererade, vår lärplattform (It’s learning)
tappade både grupper och innehåll och vår mail (First class) har bara fungerat
en stund då och då. Kommunens server har varit utsatt för hackning vilket gjort
att tillgången till internet stundtals varit obefintlig. Om användning av
digitala resurser i skolan på allvar ska kunna växa måste dessa orosmoment
minimeras.
Jag tror ändå att det här är vägen framåt. I ett,
förhoppningsvis inte allt för avlägset, scenario tror jag på idén med ”flipped
classroom”. Detta innebär att eleverna ges tid till att själva studera resurser
inom ett ämne för att sedan använda tiden med läraren / gruppen till
kvalitativa diskussioner där innehållet bearbetas från olika aspekter. De alternativa
sätten att presentera kunskaperna på tror jag också kommer att bli allt
viktigare att hantera.
Att hålla sig digitalt uppdaterad tar massor av tid. Det
borde vara obligatoriskt att såväl lärare som inlärare under studietiden fick
tid för relevant uppdatering av digitala resurser, inte minst den personliga
PLEn.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar