lördag 13 september 2014

Min definition av webb 2.0

För ett par år sedan läste jag ett antal kurser vid Umeå för att skaffa mig användbar digital kompetens. I samband med det stötte jag naturligtvis på uttrycket webb 2.0 men var ändå tvungen att gå tillbaka till mina gamla anteckningar för att uppdatera mig.

Webb 2.0 skulle kunna vara ett samlingsnamn för ”den andra generationen” webb. Den första skulle kunna kallas för en plats för fakta, såväl saklig som kommersiell. Den andra erbjuder, rent av förväntar sig, interaktivitet med användarna. Det innebär att webbsidorna måste erbjuda möjlighet till kommunikation.

Ett bra exempel tycker jag är Wikipedia. Här kan i princip vem som helst bidra med kunskaper. Jag ska villigt erkänna att jag länge var skeptisk till konceptet, det är lätt att manipulera fakta och det är väl känt att företag och kändisar lägger upp sina egna sidor med väl vald information. Men antalet användare är också så stort att direkta felaktigheter snabbt redigeras. När tillförlitliga källor saknas framkommer det också oftast.

En annan personlig favorit är http://www.monkeysee.com/ . Här kan vem som helst lägga upp en filmad instruktion. Det man inte kan lära sig här är inte värt att kunna; byta däck på en bil, rita en giraff, steppa…

I undervisningen är nog Youtube det forum jag mest använder. Jag inleder ofta ett pass med ett klipp av något slag. Jag har också haft stor nytta av Youtube som student. När jag har kört fast på ett moment, ofta involverande någon sorts programmering, finns ofta tydliga instruktionsfilmer. Flera av mina mentorselever har också haft stor nytta av diverse matte-kurser som finns upplagda.

Det finns så mycket på webben. Jag tycker att det svåraste är att hitta ”gobitarna”. När jag först var student vid Umeå kom jag i kontakt med Delicious, också en fantastisk idé som jag inte hade hört talas om tidigare. Jag ser nu att vår distanslärare använder sig av något som heter Diigo och som vid ett snabbt påseende tycks vara en utveckling av detta. En angenäm ny bekantskap.


Jag hoppas att under kursens gång bli ännu mer insatt, få fler uppslag och kanske i och med detta bli en person som i större utsträckning är direkt delaktig i utvecklingen av framtidens webb. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar