fredag 6 januari 2012

Konservativ som en kossa?

Nu lägger jag ner mina försök med kalenderna. Jag hittade flera sätt att göra min Google-kalender tillgänglig även offline, men inget har fungerat som jag vill. Ett sätt krävde att jag installerade Google chrome, vilket jag gjorde. Och snabbt avinstallerade igen. Det gick inte att arbeta med, när jag väl hittade mina "favoriter" gick det inte att lägga till i dem utan bara bygga nytt. Inte så vitt jag kunde utröna, i alla fall. Så det la jag ner, mina favoriter är i min egen mentala lärmiljö det viktigaste inslaget.

En annan metod innebar att jag skulle ladda ner någon sorts program. Provade tre gånger helt enligt instruktionen, men det program som installerades lät sig bara klickas på och talade om för mig att kalendern uppdaterats, men själva kalendern gick inte att se...

Det lättaste är förmodligen att göra en själv i excel, men det överlåter jag åt någon annan mer lämpad. Själva principen återstår i alla fall, jag vill ha en kalender i min PLE, just nu simulerad.

Annars börjar jag bli klar, tror jag. Eller, ja, klar blir man ju aldrig, men jag tror att jag har fått till en struktur som går att bygga vidare på. Den kräver inga särskilda insatser från exempelvis datatekniker. Däremot förutsätter den i alla fall i min version att inläraren har tillgång till "sin egen" dator. Det skulle säkert vara tekniskt möjligt att lägga den även online, men det är inte riktigt min tanke nu, det finns andra programvaror för sådant. Det här är mer tänkt som en personlig hjälpreda.

Följande delar finns nu:

Utbildningen
-Skolan. Här finns tex länk till skolans hemsida, schema och policydokument. Kan förberedas av lärare.
-Kurser. Varje kurs får en egen flik med länk till skolverket och kursbeskrivning samt betygskriterier. Möjlighet att koppla till egna mappar på datorn för uppgifter samt naturligtvis länkar av alla de slag. Påbörjas av läraren, vidareutvecklas av eleven.
Resurser
-Planering. Det är här den berömda kalendern skulle finnas. Tillsammans med exempelvis material om studieteknik och liknande.
-Program. Genvägar till de program som kan tänkas behövas
-Sök. Direktlänkar till google, wikipedia och delicious. Här finns ju också oändliga möjligheter att lägga till tidningar eller annat.
-Google-konto. Kan inte låta bli, min elev får skaffa sig ett konto, här finns mycket av det som behövs...
Nätverk
-Kontakter. Facebook, twitter, mail, omvärlden inom ett par tangenttryck... Utformas av eleven

Nu är bara frågan: "map":

eller "fishbone":

???

Återkommer å det snaraste med tjusig presentation gjord med hjälp av Jing som jag nu försökt lära mig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar