måndag 9 januari 2012

3c Beskrivning och utvärdering

Komponenter

Jag har tagit upp det tidigare men gör det igen: I artikeln ”Learning, Design and Emergence” av Andrew Whitworth och Angela Benson ställs två användningar av CMS (course management system) mot varandra: som ”a storage of knowledge” och ”a boundary object”. Ett av de antagande som ligger till grund för konstruktionen av min PLE är att jag menar att det ena inte behöver utesluta det andra. Ett annat antagande är att jag tycker att det är viktigare att försöka hitta de verktyg och funktioner som redan finns, bl a på nätet, än att uppfinna nya. ”Min” PLE är därför ett skal, Tankekartsprogrammet X-mind, som det lätt går att fylla med eget innehåll. Jag tycker dessutom att Google tillhandahåller många av de ”färdiga” funktioner som jag önskar. Det är naturligtvis möjligt att ersätta just deras funktioner med andra.

A storage of knowledge

Jag har valt att lägga in en sökmotor (Google), en faktabank (Wikipedia) och ett länkskafferi (Delicious). Jag tycker sedan att det optimala är att inlärare under kursens gång uppmanas att, precis som vi gjort, bidra till ett gemensamt länkarkiv. Via Google Reader kan inläraren också följa aktuella debatter eller publicering av artiklar. Den som gärna utbyter erfarenheter i ett socialt sammanhang kan, förutom att maila, twittra eller delta i en facebook-grupp (ett forum som jag tror att skolorna ofta underskattar). Insamlade tankar kan med fördel publiceras i en blogg.

Vidare bör de verktyg som behövs finnas samlade på ett överskådligt sätt. Genvägar till programvaror är en del, men även länkar till befintliga mappar och dokument.

A boundary of object

För att inte gå vilse i detta ofantliga utbud behövs tydliga strukturer, exempelvis stöd av en kalender, vilket jag tycker är mycket viktigt, men inte hittat någon bra offline-lösning på. Online är Googles utmärkt. Dessutom bör kursbeskrivningar och lärarkontakter finnas lättillgängliga. Min PLE erbjuder möjligheten att infoga såväl dokument och bilder som länkar. Tankekarte-strukturen underlättar överskådligheten och möjligheten att se och skapa samband mellan de olika delarna.

Tillämpning

Många skolor, speciellt speciallärare, arbetar med X-mind som också finns med i PIM-utbildningen. Jag kan tänka mig att inställningen till att låta installera programmet på datorerna kan variera. Eftersom en del av idén bygger på länkande till olika objekt snarare än infogande av dem, är möjligheterna att flytta PLEn mellan olika datorer begränsad i min version, även om det är möjligt både genom uppladdning till extern sida och sparande på USB-minne eller disc. Länkar till nätet ligger givetvis kvar, men dokument och programvaror är knutna till datorn. Om en skola däremot skulle bestämma sig för att koppla X-mind till elevkontona skulle det gå bra.

Min lösning är emellertid mer tänkt som ett individuellt hjälpmedel än som en pedagogisk lösning för en större organisation (för skolor är exempelvis Moodle ett bra verktyg). Jag tycker att det viktigaste är att inläraren får ett gott exempel på hur grunden för en PLE kan se ut, men sedan tillåts utforma sin egen strategi. Om det inom en kort tid innebär att h*n övergivit både X-mind och Google, så hoppas jag att de talar om för mig vad de hittat som de anser fungerar ännu bättre.

Pedagogiska idéer

Flera av artiklarna i Emerging technologies in distance education återkommer till den förändrade världen; hur lärarens roll allt mindre rimligen kan vara ämnesexpertens utan snarare blir handledarens. Jag tror fortfarande att inlärarna har stort behov av en fysisk lärare med pedagogisk kompetens som kan hjälpa till att skapa grunder, men ganska snart bör den lärarens huvudsakliga roll bli att hjälpa till att formulera adekvata frågor, både runt sakinnehåll, utveckling och tillförlitlighet.  Jag anser att min modell skapar goda förutsättningar för inläraren att fortsätta använda den även efter avslutade studier.

En förutsättning för att förverkliga drömmen om en konstruktiv ”Netgen” är att skolornas tillgång till IT är god. I dagsläget upplever många elever, med viss rätt, att skolan har en föråldrad syn på datorer och deras tillämpning. Jag är själv ett mycket gott exempel på hur långt efter en lärare i en ordinär gymnasieskola faktiskt hamnat.

Jag är så glad att jag i detta arbete kommit i kontakt med ett ”tänk” som rejält skakat om min syn på nätet: från ogreppbart monster fyllt av desinformation och snusk till hanterbar källa av väl genomtänkta resurser. En väl anpassad PLE utgör själva grunden för en sådan syn.

1 kommentar:

  1. Vilken synvända! Det var inte illa jobbat på en termin!

    Grattis också till att du dessutom verkar ha hunnit med stora delar av (eller hela?) kursen! :)

    SvaraRadera