Kapitel 2 i Ohlers bok behandlar olika
ställningstagande man som pedagog behöver beakta när man arbetar
med DST.
Techosystem: Ecosystem with a t.
It's the ecosystem created by humans consisting of digital
technology, connectivity, and the flow of communication they
facilitate (s18). Det här tycker jag är ett intressant och
relevant förhållningssätt. Den digitala världen är på många
sätt ett helt eget ekosystem med egna regler, möjligheter och
begränsningar. Det är den här världen jag hoppas att mina elever
ska känna sig helt bekväma i.
We expect to work harder to
understand a poem than we do to understand an essey (s24). Värt
att beakta! För visst är det så att när något har ett uppenbart
artistiskt emballage så anstränger vi oss mer för att tolka
innehållet. På gott och ont. För mina nuvarande elever, som alla
har diagnos inom autismspektrat, är det ofta ett hinder som gör att
det blir svårare att ta till sig innehållet. För andra (jag har i
många år arbetat på det estetiska programmet) innebär det den
utmaning som kanske behövs för att engagera sig på allvar. Det
”poetiska” inslaget kan alltså försvåra för vissa, underlätta
för andra.
Creativity is a way of seeing the
world; creatical thinking is a way of turning what you see into an
original, thougtful product (s 35). Jag gillar verkligen
förhållningssättet att blanda kreativitet och kritiskt tänkande.
Många gånger upplever jag att det ena utesluter det andra, det är
till exempel känsligt att kritiskt granska elevers kreativitet. Men
när allt fler har tillgång till verktyg som utvecklar kreativiteten
kommer också kraven på resultatet att hårdna. Detta ger nya
pedagogiska utmaningar!
Don't let the perfect be the enemy
of the good (s38). Jag upplever att många elever fastnar i sina
egna förväntningar på att direkt, utan direkt träning, producera
perfekta produkter. Det här tror jag också har att göra med att de
konsumerar stora mängder digitala medier, där förstås mycket
håller hög kvalitet. Jag tror att det är viktigt att vi tydligt
visar våra elever att ”nu tränar vi”, tydligt avgränsat från
”nu presterar vi”. Med tanke på hur mycket av det som visas som
faktiskt är uselt, går det nog att ändå få elever att efter lite
träning känna stolthet över sina alster, även om de inte alltid
är perfekta.
As our capability advance, so do our
expectations (s46). Det här hänger ihop med citatet ovan. Jag
funderar ofta över hur jag hade klarat mig i dagens skola. Om jag
hade haft alla de möjligheter som dagens teknik erbjuder, hade jag,
paradoxalt,förmodligen känt mig ganska hämmad. Samtidigt är det
just det är som jag nu, som lärare, tycker är så lockande! De nya
möjligheterna gör det möjligt för oss att öka förväntningarna
på resultaten. Jag kan med stor tillfredsställelse konstatera att
mina elever idag inte ”slipper undan” med en del av de enkla
lösningar som jag klarade mig utmärkt med. Jag tror att detta, att
vi i takt med nya verktyg generellt höjer förväntningarna på våra
prestationer, är mycket positivt för framtiden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar